image Follow Us:

!...IT never stop

12 راهکار برای تبدیل ایده به یک واقعیت

چند بار تاحالا شده که در یک جلسه به شما گفته‌شده "چه ایده خوبی! ، شما باید خیلی سریع برای پیاده سازی آن دست‌به‌کار شوید." بیشتر وقت‌ها چه می‌شود؟ هیچی!!!

بیشتر ایده‌های برجسته مسکوت می‌مانند زیرا شخص، شجاعت، پشتکار، زمان و یا پول برای آغاز کار ندارد و یا بیشتر افراد هم  که دست‌به‌کار می‌شوند، آمادگی لازم را ندارند. بنابراین زمان و پول با ارزش خود را در یک رویای بیهوده هزینه می کنند که به سادگی راه را اشتباه می‌روند و بدتر آنکه، تا زمانی که کسی به آن‌ها نگوید این راه اشتباه است، هشیار نمی شوند.

به بار نشاندن یک ایده بدون درنظر گرفتن پول و زمان کافی کار آسانی نیست. در حقیقت، این کار بسیار دشواری است، اگرچه شاید شما یک کارآفرین یا مدیر اجرایی باشید. زندگی دادن به یک ایده همانند زایش یک کودک است، شما باید  سرپرستی آن را در هر شرایطی بپذیرید. هیچ‌کسی نمی‌تواند مانند شما دلسوز کار و مانند شما در پیشبرد کارها فعال باشد. پس این شمایید  که بایستی بار آن را بر دوش گرفته و کار را پیش ببرید.

مثل یک مثال قدیمی: اگر کار ساده باشد، همه می توانند آن را انجام دهند.

مطالب زیادی در این زمینه نوشته شده است، ولی من هنوز به دنبال مطلبی هستم که در آن به دقت روش  یک ایده را بررسی کند و همچنین به من کمک کند تا نیازمندی‌های جسمی، روحی و دانشی را بدانم. اگر بخواهیم همواره ایده خود را به روز نگه داریم، شاید روند تحقق بخشیدن به یک ایده هیچ وقت پایان نگیرد. برای نمونه، خیلی دیده شده که یک کارخانه بزرگ بر پایه یک ایده خوب، کار خود را آغاز کرده است و به این خاطر که با گذشت زمان، دیگر یک ایده پیش پا افتاده می شود پس کارخانه نمی تواند جایگاه پیشین خود را در فروش داشته باشد. برای نمونه، برای شرکت بلک باستر بهتر است که پیش از این که دو شرکت نتفلیکس و ردباکس از آن جلو زده و در بازار یکه تازی کنند، دست آن ها را خوانده و این اجازه را به آن‌ها ندهد.

در محیط کار نیز داستان همین گونه است. براساس تازه ترین یافته های من در اطرافم، محیط کار آن چنان پویا و نوآورانه نیست چون که ما یاد گرفته ایم که تنها آن چیزی که از ما می‌خواهند را انجام دهیم. ما بیشتر در انجام کارهای کوچک توانمند هستیم. از سوی دیگر، کارمندان کمی می توانند از فرصت‌های نابی که در کنار همین کارها است بهره بگیرند. بله، بهتر است که ما نهایت توانمندی خود را هم به تنهایی و هم در گروه و سازمان خود نشان دهیم.

امروزه رقابت زیاد شرکت‌ها نیازمند این است که  ما بتوانیم برای تولید ایده خود به آن ها کمک کنیم. اگر شما در این کار همیاری نکنید، باید هدف خود را بازنگری کنید، این که به دنبال چه هستید و چه چیزی می خواهید. همه باید در راستای تولید ایده دست به دست هم دهند. شما باید بپذیرید که فکر کارآفرینانه مهم‌ترین ابزار برای رشد و بهره‌گیری از فرصت ها برای خودتان و سازمان شما است.

کارآفرینی، دیگر یک واژه‌ی بازرگانی نیست. آن یک راه و یک روش برای زندگی است. نیازی نیست که برای داشتن فکر کارآفرینانه، کارآفرین باشید. درباره‌ی این که چگونه می توان فکر کارآفرینانه داشت، دوازده راهکار است که شما باید برای ایجاد و تولید یک ایده، آن ها را انجام دهید:

1- خودباوری

تا زمانی که شما باور نداشته باشید که می‌توانید پای پیامد های تصمیم خود بایستید، نمی‌توانید کاری را آغاز کنید. هر زمانی که شما سرپرستی کاری را پذیرفتید که پیش از این وجود نداشته است، یک فرصت خوب برای سنجش خود است تا شما توانمندی خود را در انجام کار و سرپرستی آن نشان دهید.

باور به داشتن توانمندی انجام کار، 100 درصد پشتوانه انجام کار شما خواهد بود. اکثر افراد نمی‌توانند یک ایده را به بار بنشانند زیرا در میانه‌ی راه با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ی فراوانی روبرو می‌شوند و نمی‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند. بنابراین آن‌ها دیگر پاسخگوی کار خود نیستند. آنها روحیه کاری خود را از دست می‌دهند و همه چیز را پایان یافته می‌بینند.

2- استفاده از تجربه های دیگران

از آن‌هایی که چنین کاری را پیش از این انجام داده‌اند کمک بگیرید و از تجربه های آن ها بهره بگیرید. گمان نکنید که شما روال انجام همه‌ی کارها را می‌دانید. شاید چون ایده از آن شماست این‌گونه فکر می کنید. ایده پردازی و پیاده سازی به طور کلی از یکدیگر جدا هستند.

از تجربه های کاری دیگران  و همچنین از تجربه خود که از شکست‌ها و پیروزی‌های پیش از این به دست آورده اید، بهره بگیرید.

من در ادامه سخنان تعدادی از کارآفرینان برجسته در این باره را آورده ام و آن‌ها برخی از تجربه ‌هایشان را در راستای انجام کار پیشنهاد دادند.

ریچ ملکومب(Rich Melcombe)، مدیر  شرکت Media & Productions می‌گوید: «اگر می‌خواهید یک کارآفرین نمونه بشوید، به سخنان همه گوش کنید، زیرا شاید یک ایده نو در این میان گفته شود. تجربه‌های یک قمارباز می‌توانند بسیار سودمند باشد ولی همه آن‌ها درست نیستند. تعداد کمی از مردم پیش‌زمینه‌ی کافی را برای دریافتن آنچه شما می‌گویید دارند. گفته‌های آن‌ها را ارزیابی کنید تا بتوانید دید بجایی از آن‌ها به دست آورید. همچنین تلاش کنید تا آن چه که در پس گفته‌های آن‌هاست را دریابید و در پایان تصمیم مناسب را خود بگیرید.

براد لی بنیان‌گذار و سرپرست شرکت Lightspeed VT می‌گوید: اگر چه به‌کارگیری تجربه ‌های کاری دیگران مفید است ولی باید مراقب بود که گفته‌های آنان به یک تصمیم بدتر از آنچه خود می‌خواستید منجر نشود.

بنابراین همه‌ی داده‌هایی که به دست آورده‌اید را ریزبینانه ارزیابی کنید ولی تصمیم پایانی را خود بگیرید.

3- ریسک بهترین دوست شماست

هنگامی‌که شما ایده‌ای در سر دارید، بهتر است کمی ریسک پذیر باشید. اگر شما با خوش‌بینی و امید به آینده، کار خود را آغاز کنید، در راه درست گام خواهید گذاشت. زمانی که کارها آن گونه‌ای که شما برنامه‌ریزی کرده بودید پیش نمی‌روند، تنها به هدف‌تان بنگرید و نباید آن ها باعث این شود که شما در کار درجا بزنید. باید گفت که ریسک پذیری باید به‌اندازه باشد، نه  خیلی زیاد  و نه کم.

4- شکیبا باشید

به خودتان نباید زیاد فشار آورید. گذشت زمان به شما کمک خواهد کرد. اکثرا افراد بیش از اندازه نگران سرانجام کار هستند و این نگرانی زیاد، باعث تصمیم‌گیری نادرستشان خواهد شد.

باید بدانید که بی‌بروبرگرد در این راه با رویدادهای ناخواسته روبرو خواهید شد که شما از پیش خود را برای آن‌ها آماده نکرده‌اید. نگذارید تا این رویدادها شما را از ادامه‌ی راه بازدارد. در این راه، شما چیزهای زیادی درباره‌ی ریسک پذیری و توانایی یاد می گیرید. همچنین  شما با دو راهی ‌های زیادی روبرو خواهید شد که تلاش می کنند تا شما را از این کار بازدارند و شما در پایان از آن‌ها درس ارزشمندی خواهید آموخت. به یاد داشته باشید که بهتر است تا همواره همکارانتان را که در این راه به شما کمک می‌کنند ارزیابی کنید.

5- چگونه فروختن ایده‌های خود به دیگران را بیاموزید

 برای به بار نشاندن یک ایده، نیاز است تا شما به دیگران کمک کنید تا بدانند ایده‌ای که در سر می‌پرورانید به‌درستی چه چیزی است. فروختن ایده مانند فروختن یک کالا است. به گونه‌ی ساده و گویا پیشنهاد خود را باید گفت و باید بگویید که این پیشنهاد چگونه باعث سودآوری خواهد شد. گفتن ایده‌های رویایی بدون فکر کردن به چگونگی سودآوری آن، نمی‌تواند دیگران را به پذیرش همکاری با شما درآورد. در ادامه به این نکته خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان دیگران را برای همکاری به‌سوی خود کشاند.

سادگی کلید فروختن ایده و دیدگاه شما است. ساده‌سازی ایده برای در میان گذاشتن آن با دیگران برای دریافتن آنچه که شما در سر دارید، باعث سازش میان شما خواهد شد و هم‌چنین شاید شما را به سهم بیشتری از ایده برساند. این مهارت زمانی به کار می‌آید که شما به دنبال یک سرمایه‌گذار هستید. بهتر است بیاموزید که چگونه می‌توان ایده خود را زودتر فروخت.

6- نقطه‌ها را به یکدیگر وصل کنید

هر چیزی با چیزهای دیگر ارتباط دارد.  بیاموزید که چگونه می‌توان راه درست را از میان آن‌ها انتخاب کرد. آنچه که امروز ایده شما است می‌تواند به‌زودی رشد کرده و بزرگ‌تر ازآنچه که هم‌اکنون است شود. برای نمونه، من یک کار در زمینه‌ی مانیتورهای مولتی تاچ در سال 1389 به نام شرکت تاچ (تولیدی ارتباط چندلمسی) آغاز کردم. من کارم را با تولید یک فریم ورک مولتی تاچ برای پروژه فارغ التحصیلی شروع کردم و پس از آن با ارزیابی بازار ایران توانستم برای اولین بار در ایران فریم ورک مولتی تاچ را بر روی سخت افزارهای موجود در دنیا به بازار عرضه نمایم.

7- شیفته کار خود باشید

برتر بودن نیازمند این است که شما انگیزه و احساس خود را نشان دهید. زمانی که شما احساس خودتان را در هر کاری که انجام می دهید نمایان کنید، به شما کمک می‌کند که آدم توانمندی در آن شوید. شما شاید از این‌که ببینید همه راه‌ها دارد به بن‌بست می‌رسد، بسیار سرخورده شوید. انگیزه و احساس درونی شما که به دنبال پیاده‌سازی ایده‌تان است، درهای تازه‌ای را به رویتان باز خواهد کرد. بهترین راهکار برای این که  همواره باانگیزه باشید این است که همواره به دستاورد ایده خود فکر کنید.

8- هدفمند باشید

انگیزه شما برای ایده‌تان باید به طور کل خردمندانه و هوشمندانه باشد. اگر این‌گونه نباشد، رها کردن کار در میانه‌های راه بسیار افزایش می‌یابد. بی‌برنامگی می‌تواند باعث از دست دادن روحیه خود در برابر هر مشکل کوچک شود.

ریچ ملکومب می‌گوید: یک کارآفرین باید باانگیزه باشد و به آنچه انجام می دهد باور داشته باشد. شما باید با خود پیمان ببندید و همچنین بدانید که نسبت به کسانی که از ایده پشتیبانی مالی می‌کنند، باید پاسخگو باشید. آرمان شما باید این باشد که کار را پیش ببرید و در کنار آن باید باورپذیری انجام کار را در دیگران نیز افزایش دهید.

آرمان باعث افزایش انگیزه می‌شود و شما را در پیشبرد کار تنها نمی‌گذارد. شاید این نکته؛ این گفته را بهتر روشن کند: کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که یک خانواده آنها را سرپرستی می‌کند، شش درصد ارزش‌افزوده‌ی بیشتری نسبت به شرکت‌ها و کارخانه‌های همسان خود دارند. امروزه یک سوم کارخانه‌ها و شرکت‌ها در میان پانصد S&P برتر را خانواده‌ها می‌چرخانند.

9- تمرکز بر حرکت

همه‌ی منابع خود را بادقت شناسایی کنید و بر پایه آن‌ها با کمک دوستان، شبکه‌ها و اشتراک‌گذاری منابع، بخت پیاده‌سازی ایده را بیشتر کنید. آغاز کردن کار مهم‌ترین بخش برای پیاده‌سازی یک ایده است. همواره بر روی کار متمرکز باشید، با برنامه پیش بروید و کارهای بی ارزش را کنار بگذارید. باید به خاطر داشت که کارها را زمانبندی کرد و اگر با موقعیت تازه‌ای درباره‌ی ایده‌تان روبرو شدید، نباید زیاد هیجان زده شوید. چند گام عقب بگذارید تا درستی کار را دوباره بررسی کنید و بدون تامل از آن نگذرید و دریابید که کارها با چه نوبتی باید پیش روند.

10- همواره ایده‌تان را بهبود دهید

هیچ‌گاه خودشیفته نشوید. شما می‌توانید همیشه ایده خود را گسترش و بهبود دهید. زمانی که شما روند انجام کارها را بررسی می‌کنید، فکرکنید و تلاش کنید تا بتوانید ایده خود را بهتر از این کنید. این همان کاری است که استیو جابز با اپل و پویانمایی پیکسر(Pixar Animation) کرد. تلاش برای بهتر کردن ایده و کالای کنونی بخشی از قانون او بود. او هیچ‌گاه از فکرکردن درباره‌ی این‌که چگونه می‌توان راه بهتری را یافت، باز نمی‌ایستاد. ژاپنی‌ها به هم‌چین کسی کایزن می‌گویند.

11- تناسب میان کار و زندگی را از یاد نبرید

مهم نیست که چه اندازه باهوش، شیفته و تمرکز بر روی کار داشته باشید، بدون تناسب شاید با شکست روبرو شوید. فراموش نکنید که به جسم و روح باید به یک اندازه پرداخته شود. برای مرتب کردن اولویت‌ها برای کار و زندگی زمان بگذارید. این کار به شما دید روشنی می‌دهد و کمک می‌کند تا شما دید خوبی از هر چیز به دست آورید.

تولید موفقیت آمیز یک ایده، یک جنگ بزرگ است. همان‌گونه که پیش می‌روید می‌توانید راه را به‌درستی ببینید. همواره از آنچه انجام می دهید شناخت درست داشته باشید. بیش از اندازه خود را درگیر نکنید. به خودتان استراحت دهید تا نوآوری شما دوباره شکوفا شود.

12- یک قانون برای ایده‌تان بگذارید

برای انجام 11 گام پیش و رسیدن به موفقیت با خود پیمان ببندید. ایده شما به دنیا آمده است و تاثیر آن بر چندین زمینه دیگر که شما در آغاز کار حتی گمان آن را نیز نمی کردید، دگرگون می کند. شما خوشبختی را به دست آورده‌اید و جایگاه‌هایی را که برای خود و دیگران پدید آورده اید بسیار ارزشمند هستند. هم‌اکنون­ ایده شما به بار نشسته است و بسیاری از چیزها ارزشمندتر شده‌اند و می‌توانید آسوده باشید که قانون شما پایدار خواهد ماند.

 

شما به یک ایده زندگی می‌دهید، این وظیفه‌ی شماست که تاثیر آن برای همیشه پایدار بماند.

موفق باشید

احسان جاویدی